info@arborquercus.nl
06-10447000

Stap 1: de strategische sessie

Stap 1: de strategische sessie

Jean Linssen Arbor Quercus Bedrijfsovername Strategie Interim Consultancy

In mijn vorige blog heb ik geschetst welke stappen u kunt verwachten als u uw bedrijf gaat verkopen. Om dit proces wat inzichtelijker te maken vertel ik u in dit blog meer over de eerste stap bij een bedrijfsverkoop: de strategische sessie.

De strategische sessie

“If you don’t have a plan, you’ll become part of somebody else’s plan.” Deze quote is bij een bedrijfsverkoop zeker van toepassing. In de strategische sessie bespreken we welke doelen er behaald dienen te worden en welke strategie daartoe het beste is. Misschien heeft u een aantal zaken al helder, maar we komen regelmatig ondernemers tegen die alleen het uiteindelijke doel voor ogen hebben.

Tijdens deze sessie verplaatsen we ons zowel in de verkoper als koper. Wat zijn uw motieven en wat kunnen motieven van de koper zijn om zaken te doen? Wilt u uw onderneming in één keer verkopen of is een gefaseerde verkoop ook een optie? Sommige ondernemers hebben de potentiële kopers al op het netvlies. Voor een aantal bedrijven zijn er wellicht ook geïnteresseerden die minder voor de hand liggen. Die moet je dan wel weten te bereiken.

Huisvesting

Uw huisvesting speelt ook een rol. Een strategische koper is misschien meer geïnteresseerd indien hij geen bedrijfspand of huurcontract hoeft over te nemen. Bij een voorbereiding is het goed om beslissingen hier op aan te passen.

Contracten

Een koper wil zo veel mogelijk zekerheid dat de resultaten minimaal op een gelijk niveau blijven, maar ook dat hij de vrijheid heeft om zaken aan te passen. Op de eerste plaats komen de afspraken met uw medewerkers. De key-medewerkers wilt u, afhankelijk van de potentiële koper, zo goed mogelijk aan het bedrijf binden. Voor sommige functies wilt u juist flexibiliteit en zijn tijdelijke contracten een betere oplossing. Niet alle ondernemers hebben alle gemaakte afspraken met klanten goed en langdurig vastliggen. Aan de andere kant is het zeker de moeite waard om afspraken met leveranciers af te stemmen op een mogelijke bedrijfsverkoop. Indien u voldoende tijd heeft kan dit zonder slapende honden wakker te maken.

Wat gaat u na de bedrijfsverkoop doen?

Wat is uw rol na de verkoop? Wilt u alleen een rol spelen tijdens de overdracht? Of wilt u zich voor een langere periode verbinden? Wat betekent het voor u als u na uw lange rol als ondernemer nu in een soort werknemersrol komt? Het is niet vanzelfsprekend dat u met de kopende partij voor lange tijd op dezelfde golflengte blijft. Zijn uw (financiële) middelen dan voldoende om een onbezorgd leven te gaan leiden en meer tijd aan uw familie en hobby’s te gaan besteden?

Bovenstaand zijn slechts een aantal aspecten die aan bod kunnen komen bij een strategische sessie. Het is te veel te uitvoerig om hier alle zaken te bespreken. Uit een paar van de genoemde voorbeelden blijkt wel dat u met een tijdige start uw voordeel kunt behalen. Zorg dat u zelf aan de bal blijft! Een persoonlijk gesprek is een goed moment om eens in te zoomen op uw specifieke situatie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *