info@arborquercus.nl
06-10447000

Stap 3: Het informatiememorandum

Stap 3: Het informatiememorandum

Op mijn kantoor staat een vaas met bloemen. Wilt u die misschien van mij kopen? Waarschijnlijk zult u deze vraag niet meteen positief beantwoorden. Logisch! U zult allerlei vragen hebben: Wat is het voor een vaas, welke bloemen zijn het en hoe staan ze erbij.

Indien u interesse in een bedrijf heeft is dat niet anders. Ik adviseer ondernemers om genoeg aandacht te besteden aan het informatiememorandum. Het moet een potentiele koper het vertrouwen geven dat hij een goede deal kan doen en geen kat in de zak koopt.

Wat staat er zoal in zo’n memorandum? Informatie over het bedrijf en de markt waarin het actief is; Hoeveel medewerkers heeft de onderneming? Vanzelfsprekend is er ook een korte blik op de financiële gegevens uit het recente verleden en de verwachtingen voor de toekomst. Daarnaast staan er ook nog veel andere gegevens in om de koper een goed beeld te geven.

Als verkoper geef je ook aan hoe het verloop van de procedure zal zijn. Wat is het tijdspad en laat je geïnteresseerden bieden of bepaal je vooraf een vraagprijs? Welke aanpak het beste past is afhankelijk van het type onderneming, de markt waarin het opereert en de verwachtingen hoeveel potentiele kopers er zullen zijn.

Een informatiememorandum is geen strooigoed. U wil al deze gegevens alleen maar verstrekken indien er een gerede kans is om tot een deal te komen. Maar hoe komt u daar nu achter? Indien u het informatiememorandum zelf maakt en uw bedrijf anoniem aanbiedt op een website, is het lastig om te filteren wie alleen maar nieuwsgierig is, of dat er werkelijke interesse is. Door een adviseur in de arm te nemen, zet u er als het ware een filter tussen. Hij/zij kan de eerste vragen beantwoorden en daarna beoordelen wie de informatie daadwerkelijk krijgt. Ook kan een adviseur actief op zoek gaan naar kopers. Dat gebeurd aanvankelijk anoniem en op basis van een aantal kerngegevens zoals omvang, regio e.d. Bij interesse moet informatiememorandum een goed beeld geven om verder in gesprek te komen.

Een ervaren overname-adviseur heeft regelmatig een verkoopmemorandum gemaakt en/of gelezen en weet daarmee wat wel en niet verstandig is. Ik hoor u al denken: Daar vliegen de kosten me alweer om de oren! Bedenk dan dat een goed inzicht voor een potentiele koper zich snel zal vertalen in een vlottere procedure en over het algemeen ook een betere prijs. Bij het verkopen van een onderneming lijkt een verschil van een paar duizend Euro soms kleingeld. Ik kan u verzekeren dat je bij veel ondernemingen in het MKB voor dergelijke bedragen een duidelijk verkoopmemorandum hebt. Daarbij kunt u het zo mooi maken als u zelf wil.

Nog even over die bloemen op mijn kantoor: Ze waren echt mooi! Kopen?

In mijn vorige blogs kunt u de voorgaande stappen in het verkoopproces lezen.

Indien u graag eens even wil sparren kom ik graag bij u langs. Stuur mij een kort berichtje en ik neem contact met u op. Vanzelfsprekend kunt mij ook even bellen op 06-10447000

 

Ps. de foto mocht ik gebruiken van Bianca de Wit | www.BFoto.nl

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *